OLiVeTrEe

welcome to my Blog

صدق أم كذب


السلام عليكم

إيه بس اللى منرفزك أوى كدا...
تلك الكلمات التى سمعتها حبيبة من خلف بابا غرفتها
وإذا به يظهر أمامها مبتسم كعادته محاولا منه تهدئتها

حبيبة: ولا حاجة
نادر: أزيك عامله ايه الاول ومش باينه بقالك فتره ليه كدا؟
حبيبة: أنا بخير وموجوده فى الشغل هروح فين يعنى
نادر: وايه اللى منرفزك اوى كدا؟
حبيبة: عميل مستفز شويه
نادر: طيب لو فى حد ضيقك تانى حوليه ليا
حبيبة: ماشى لو اتصل تانى بقى
نادر: حبيبة , بعد فتره الغياب دى ومحدش بيشوفك زى زمان ,
انا كنت عايزك فى موضوع فاضيه نتكلم
حبيبة: معلش يانادر أنا اسفه ممكن بعدين عندى شغل كتير وعايزه اخلصه
نادر: اوك اللى يريحك على الاقل تكونى هديتى من نرفزتك ولما تفضى قوليلى وانا اجيلك نتكلم
حبيبة : ان شاء الله يانادر
نادر: اسيبك لشغلك
حبيبة: ماشى اتفضل

فى الغرفه المقابله لحبيبة تجلس فريده متابعه لهذا الحوار ما بين حبيبة ونادر
وهى مبتسمه ومراقبة لتصرفات كلا منهما

انصرف نادر الى عمله
تعود حبيبة الى مكتبها وتنظر الى فريده تجد على وجهها ابتسامه كبيره
فتعجبت منها حبيبة على نظراتها
وتعود للعمل دول ان تسألها عن سر ابتسامتها الغامضه تلك
وينتهى اليوم فى العمل وفى طريق عوده حبيبة الى منزلها , اشترت شريحة جديده
وقررت استبدالها بالحاليه لتتخلص من مكالمات حسام إليها



وفى مساء اليوم التاالى
حبيبة فى بيتها تقوم ببعض الابحات الخاصه بعملها , هاتف المنزل يرن

حبيبة: السلام عليكم مين معايا
----: عرفتى انى اقدر اكلمك زى ما انا عايز وانى مصمم على الكلام معاكى
حبيبة: لا كدا كتير اوى بقى ورقم البيت وصلت ليه ازاى دا كمان
حسام: انتى عارفه انى اقدر اجيب اى حاجة انا عايزها ومصمم انى اعرفها,
ومش معنى انك غيرتى رقمك مش هقدر اكلمك واخليكى تسمعينى
حبيبة : عايز ايه ياحسام انا الكلام اللى عندى قولته خلاص
حسام: اسمعينى للآخر وبعدين قررى
حبيبة انا اتجوزم من 6 شهور تقريبا بعد فتره من انفصلنا وهتصدقى لو قولت ليكى اتجوزتها
غصب عنى ,مش حاسسها يا حبيبة , لسه بفكر فيكى
حبيبة : وبعدين
حسام: مكنتش مستوعب بس هى بنت كويسه جدا وبنت واحد عميل كبير عندنا فى الشركه
وكانت مع باباها مره ومفيش وقت بسيط اتكرر اننا شوفنا بعض واتعرفنا على بعض
واتخطبنا واتجوزنا فى وقت قصير اوى
حبيبة: اة والمطلوب منى
حسام: محبتهاش يا حبيبة , مقدرت احبها حبك لسه مسيطر على قلبى ومش قادر احبها
حبيبة : اه وعرفت دا بعد 6شهور جواز وفتره خطوبه وان كانت قصيره ؟؟
حسام : مكنتش عارف أفكر ساعتها ,عندك معايا والمشاكل كانت كتير ما بينا فاخدت القرار بسرعه
حبيبة: وياترى ابوها العميل الكبير منصبه كويس وساعدك فى شغلك ولا سابك كدا
حسام: ايه لازمه السؤال دا , اه هو راجل كويس وساعدنى كتير ووصلت لمنصب كويس جدا دلوقتى
حبيبة:حاجة تانيه عايز تضفها ؟
حسام : تصدقينى يا حبيبة
حبيبة: صدقتك وبعدين
حسام: نرجع تانى حبايب وصحاب ونفضل مع بعض على طول مش انتى لسه بتحبينى يا حبيبة
ووعد انى فى كام شهر هتجوزك بس لما الظروف تستقر شويه
حبيبة: ظروف!!!
حسام: اه شويه ظروف بس هخلص منها ونتجوز يا حبيبتى
حبيبة: اه ظروف مع المدام ولاظروف الشغل اللى ابوها وصلك ليه
حسام: حبيبة ايه الكلام دا , انتى مش واثقه فيا ليه كدا
انا قولت ليكى انى بحبك وانتى بتحبينى مش مهم اى حاجة تانيه غير كدا
حبيبة: لا فى ميلون حاجة مهمه , مهمه انى ارتبط واتجوز حد ميعرفش الخيانه
حد ميعرفش النصب وانه يبيع ويشترى فى قلوب الناس علشان نفسه وبس
حسام : انا عارف انى ممكن اكون ظلمتك لما بعدت الفتره دى كلها بس انتى لازم تسامحينى
لانك بتحبينى واللى يحب يغفر
حبيبة: أنا لما حبيت , حبيت واحد اسمه حسام قمه فى الادب والاخلاق والعطاء والصدق
والحنيه والحب أما انت فأنت واحد أنانى ...
أأأأأأأأرجوك متخلنيش اتكلم اكتر من كدا متعودش اجرح حد بكلامى
حسام: للدرجة دى
حبيبة: وأكتر , متكلمنيش تانى مفهومه المره دى منعا من اى مشاكل ممكن احطك فيها ,
وبلاش تخلى حبيبة تنقلب لشيطان وتبوظ ليك حياتك زى ما انت قتلت كل حاجة حلوه جوايا,
منك لله


أغلقت حبيبة الهاتف نهائيا ولم تتمالك نفسها وعدم استيعاب لكل حرف قد قيل فى المكالمه
وكيف لاخر دقيقه كانت منتظره منه الصدق وحنيه الحبيب لمحبوبته وأنها كانت على استعداد ان تتقبل منه كل ما سبق ولكن عكس احساسها ما قد حدث ...

10 تعليقات اجمد ناس:

morgana يقول...

هو ده
نادر ظهر تمام اوي

بس انا متضايقه منها في حاجه علي فكره
لما حسام كلمها تاني ع التليفون المكالمه طولت اووووي
مكنتش مفروض تفتح معاه الحوار ده كله اصلا ميستاهلش

OlivE يقول...

//
هو ده
نادر ظهر تمام اوي
//
:)
هنشوف بقى ايه النظام


//
المكالمه طولت اووووي
مكنتش مفروض تفتح معاه الحوار ده كله اصلا ميستاهلش
//
لا وليه
مش تجيب اخر كلامه ايه
وادينا فهمنا نيته صح
لان لو كان عندها نيه وان كانت بسيطه انها تفكر تانى يبقى متلومش الا نفسها بقى من اللى هيحصل ليها ومتنسيش ساعتها بيبقى فى حكمين
حكم القلب والعقل ولازم الاتنين يختاروا اتجاه واحد يمشوا فيه :)

دلوقتى هى فهمت ان من البدايه الاختيار كان غلط


منوره

morgana يقول...

طب وتجيب اخره ليه الا اذا كانت بتتلككله علي كلمه عشان ترجع
وهيا كده كده مش هترجع ده هيا اللي بتقول كده مش انا

واي حاجه هيقولها هيعتبر عندها كداب ومش هتصدقه
وكل كلامه كان اسطوانه ملهاش اي لازمه انها تتسمع بصراحه ولا تكملها للاخر
كانت تقفل عالموضوع وخلاص


مممممممممممم
أقول بقي لو انا هكمل الجزء اللي بعد كده هيبقي أخر جزء هيظهر فيه نادر

halaS demahoM يقول...

\\
مكنتش مفروض تفتح معاه الحوار ده كله اصلا ميستاهلش
\\
اي اجري ويث يو
اللي عنده النيه يعمل حاجه
بياخد القرار في ساعتها
سيبك انتي
كلها هيافات بنات وكلام فارق
انا اكتر حاجه اكرها الكلام الكتير
مادام الكلام لا هيقدم ولا هياخر يبقي ملوش لازمه
واللي يتكلمه بعتبره هايف
انا مش عاوز اكلم ده مش هكلمه
وانا ليه اغير شريحة تليفوني
ولا اغير الاكونت بتاعي
انا زي ما انا
الا بقي ازا كان فيه حاجه
او الكلام هيجيب نتيجه فبنطول في الكلام

وتصرف واحد من اللي اتعمل فوق ده
كافي انها تعرف ايه اخره

ايه هنحكم علي الناس من كلامهم
لا والله
ان كان ع الزيت خير ربنا كتير
المهم الرجاله اللي هتندهن
الله يمسيك بالخير يا هنيدي

وبعدين ايه القصص اللي تسد النفس دي
اتفقتوا تقفلونا كلكوا مره واحده كده
ماشي مفيش مشاكل
انا مش متأثر علي فكره خالص
المواضيع دي كلها بالنسبه ليه
مقفوله
تصرف واحد ممكن يقفلني من اي حد
والله لو عمل اللي ميتعملش
بس
هنقعد نطول ونعرض ليه بقي؟؟؟
جو اون
تناقض بقي

ِASI يقول...

"ناااااااااااااااااااااااادر"

هو ده القرار اللي كنت مستنية ;)

ايوة كده ده البت شافت كتير يعني هههههههههههههههههه

وبعدين هو انا مش قلتلك ربنا هيعوضها باللي يحبها ويستاهلها ؟؟؟ ;)

OlivE يقول...

morgana

//
طب وتجيب اخره ليه الا اذا كانت بتتلككله علي كلمه عشان ترجع
//
مين قــــــــــــــال كدا يعنى هى ولا هبله ولا عبيطه
علشان تفكر ترجع ليه


//
كانت تقفل عالموضوع وخلاص
//
الموضوع فى الاول مكنش ظاهر سبب رجوعه الحقيقى
وبان انه واحد ... وراجع تانى يحن ويديها وعوود على الفاضى .
يعنى لو كان الموقف وقف على انه خلاص مش هيتصل تانى يبقى احنا فهمنا ايه من الحكايه
مش لازم على الاقل المشهد يوصل للى متابع
عمل ايه وهو بعيد ورجع ليه ودا بيبان فى الحوار ما بينهم مش هيبان غير فى كدا

سبب طول الحوار انها متقفلش معاه وساايبه ليه بابا ينط ليها منه تانى وفى نفس الوقت تحسسه بضعفه قدامها وانها اقوى من اى جرح او تعب هيسببه ليها
مش بتسمعله علشان تسامحه بس علشان تحس قد ايه هو انسان مش كويس لاخر لحظة وكل حججه فارغه



//
أقول بقي لو انا هكمل الجزء اللي بعد كده هيبقي أخر جزء هيظهر فيه نادر
//
تمام :)
ويت اند سى

ويلكم هير

OlivE يقول...

Cave Man

//
سيبك انتي
كلها هيافات بنات وكلام فارغ
//
ما هى سايبه الموضوع على الاخر حد قال ان مورجن ماسكه فيه يعنى .

بما ان دا كلام بنات هايف
طيب ما اول ما بيطلع بيطلع من ولد
واول الوعود والكلام العظيم دا بيطون بدايته الولد
يبقى الهيافه تتعكس بقى
ويبقى هو اللى كان هايف من الاول لانه مكنش قد الكلام من الاول خالص



//
مادام الكلام لا هيقدم ولا هياخر يبقي ملوش لازمه
واللي يتكلمه بعتبره هايف
//
هى ولا بتلومه ولا بتعاتبه هى بس بتوريه ان كل كلامه قبل كدا كان كدب وانه هو انسان لا يوثق فيه بعد الان واظن الشخص لما بيكون حاسس انه موقفه هو الاقوى بيكون بيتكلم وهو ثابت فى ردوده وافعاله وهى مضعفتش معاه فى الكلام


//
وانا ليه اغير شريحة تليفوني
ولا اغير الاكونت بتاعي
انا زي ما انا
//
حضرتك بتتكلم عن نفسك كولد
مع البنت تفرق مليون مره
وان عملت كدا مش ضعف منها بالعكس دى بتحافظ على نفسها وبتحميها مش هروب


//
وبعدين ايه القصص اللي تسد النفس دي
//
معلش يا باشهمندس انت اكبر من ان قصه زى دى تسد نفسك وابقى حلى بحاجة وهى تفتح نفسك على الاخر



//
اتفقتوا تقفلونا كلكوا مره واحده كده
ماشي مفيش مشاكل
//
اولا ربنا ما يجيب مشاكل
ومفيش اتفاقات ولا حاجة مع حد
والوضع مختلف فى كل الاحوال
انت بس الوضع مختلط عندك


//
انا مش متأثر علي فكره خالص
المواضيع دي كلها بالنسبه ليه
مقفوله
//
وهو نوع تأثرك بيكون ازاى مش فاهم يعنى ؟؟؟

//
تصرف واحد ممكن يقفلني من اي حد
والله لو عمل اللي ميتعملش
//
صوابعك مش زى بعضها يا باشمهندس
اكيد بتفرق من شخص للتانى

//
هنقعد نطول ونعرض ليه بقي؟؟؟
//
اصل المكان ضيق شويه والجو حر
فلازم نوسعها شويه


منور

OlivE يقول...

ِASI

//
ايوة كده ده البت شافت كتير يعني
//
هههههههههههههههههه
دا اظاهر انتو اللى اسيتو كتير فى القصه دى


//
وبعدين هو انا مش قلتلك ربنا هيعوضها باللي يحبها ويستاهلها ؟؟؟ ;)
//
وايت اند سى :)

منوره يا حبيبتى

halaS demahoM يقول...

احم احم
هو فيه ايه؟؟؟
اشمعني انا اللي اتعلقلي علي كل حرف
كويس انه محدش قالي يرحمكم الله
اصلي عطست وانا بكتب
يمكن

مفيش مشاكل خالص

بس هو ليه الكلام ده كله اساسا
انا قلت
\\
كلها هيافات بنات وكلام فارق
\\
وقلت في الاخر
\\
تناقض بقي
\\
يعني انا مقلتش كلمة فارغ دي اطلاقا ومقصدتش اي اي حاجه تسدعي كل ده

رغم انه كل الكلام اللي اتكتب فوق ده يستدعيني اني اعمل زي ما عمل علاء صادق في مودرن بالظبط
بس انا مش هعمل
هكتفي باني اعمل حاجه واني معملش حاجه
اما عن الحاجه اللي هعملها
فهي خاصه بالتعليق
\\
واظن الشخص لما بيكون حاسس انه موقفه هو الاقوى بيكون بيتكلم وهو ثابت فى ردوده وافعاله وهى مضعفتش معاه فى الكلام
\\
لالالا
حضرتك مش واخده بالك خالص
شكلك مراجعتيش الحوار من زمان
راجعيه
وبعد كده ابقي ردي عليه

واما عن الحاجه اللي هعملها
فافضل انكوا تستنتجوها احسن

يا سلام ياد يا ابوصلاح
عليك توريات تعدمها

OlivE يقول...

Cave Man

بصراحة اصل كل كلمه كتبتها محتاجة يتعلق عليها ...

وانا طبعى انى بعلق على معظم الكلام , بلوجى بقى يعنى الحبر كله من عندى :)

ولو لاحظت رد مورجن انا بردوا علقت على كل اللى فيه
يعنى مش تفرقه عنصريه ولا حاجة

بالنسبه للحوار مفهوم جدا ومعرووف لانى ببساطة انا اللى كتباه


انا معرفش علاء صادق عمل ايه بصراحة مبحبش اجيب فى سيرة الناس :)



كل ردودى على حضرتك مجرد نقاش عادى
وان كان حضرتك مش راضى بيه دى حاجة ترجعلك انت

منور