OLiVeTrEe

welcome to my Blog

حبيبة...


السلام عليكم

بعد المكالمه السابقة ...

فى اليوم التالى
حبيبة: ألو ازيك فى فريده
فريده: الحمد لله إيه انتى مجتيش الشغل ليه ؟
حبيبة: معلش هاخد اسبوع راحه مش قادره اشتغل فى حاجة
فريدة: ألف سلامه عليكى , هبقى اطمن عليكى لما اروح بليل
حبيبة: الله يسلمك , شكرا يا فريدة , سلام

أحست حبيبة أنها تحتاج إلى بعض الوقت لاعادة ترتيب افكارها
وتجاهل ما قد حدث حتى تعود
الى طبيعتها مره أخرى

مساءا
حبيبة: السلام عليكم
نادر: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته , أزيك يا حبيبة
مالك الف سلامه عليكى
حبيبة: الله يسلمك انا الحمد لله ,شويه ارهاق بس , ميرسى على السؤال يا نادر
نادر: هو فى ميرسى والكلام دا ما بينا بردوا يا حبيبة , أنتى وخداها رسمى أوى كدا ليه , مالك يا حبيبة.
حبيبة: مفيش حاجة انا الحمد لله تمام , ليه بتقول كدا يعنى
نادر: لا يا حبيبة فيه بس انتى مش حابة تحكى ولا تتكلمى
كان نفسى أسمعلك ويبقى فى ثقة شويه بيا الموضوع مش موضوع ارهاق ولا تعب
حبيبة: مفيش حاجة تتحكى يا نادر وكمان أنت اخ وزميل محترم انت عارف دا

ملوش لازمه انك تاخد الموضوع كدا
نادر: اه انا عرفت كدا دلوقتى بس
طيب انا حبيت اطمن عليكى
بس واضح انك بتجاملينى بكلامك وبتحرجينى بالذوق
حبيبة: انا ولابحرجك ولا حاجة يا نادر انا مقصدش كدا طبعا
نادر: الحمد لله انك بخير , مش عايزه حاجة منى
حبيبة: لا شكرا على السؤال يا نادر , عايزه سلامتك
نادر: ترجعى بالسلامه , سلام
حبيبة : الله يسلمك ,سلام :(


بعد 3 ايام من اجازه حبيبة , قررت الرجوع الى عملها مره اخرى

بعد ان احست انها قادره على العمل دون التفكير او الهروب من اى شىء قد يأرق حياتها

صباحا فى العمل , دخلت حبيبة إلى مكتبها
وجدت فريده ونادر جالسين يتحدثان معا وعندما ظهرت امامهما صمتا طويلا ...
حبيبة: ايه مالكو كدا ايه اللى حصل !
فريده: مش قولتى عايزه اسبوع اجازه هو الاسبوع عدى بسرعه كدا ليه بس
حبيبة: زهقت من القاعده فى البيت , ايه ارجع تانى وأغير رأيى
نادر:لالا كويس انك رجعتى لشغلك , الحمد لله على سلامتك
حبيبة: الله يسلمك يا نارد ,ها اخبار الشغل ايه كدا من غيرى يا فريده
فريدة: تمام مفتقدك بس, اتفضلى اهو مستنيكى على نار ترجعى
حبيبة: على طول كدا ماشى يلا نبدأ يا ستى
نادر: إيه مستعجلة اوى على الشغل كدا ليه , طيب اتكلمى معانا شويه
فريدة: أة ممكن الشغل وحشنا أكتر مننا أكيد
حبيبة: ليه بس بتقولوا كدا بس , هو انا اقدر بردوا يا فريده , اكيد الشركه كلها وحشتنى
نادر: طيب عن أذنكوا أنا قايم , رايح مكتبى والحمد لله على سلامتك يا حبيبة
حبيبة: الله يسلمك
*************************
يترك نادر الغرفة إلى مكتبه ويترك فريدة وحبيبة معا

فريدة: ايه يا حبيبة مالك كدا معاملتك مالها كدا متغيره ليه
حبيبة: أنا !!! مفيش حاجة يا بنتى ايه اللى حصل بس
فريدة: يعنى بقالك كام يوم اجازه , واول يوم ترجعى كل اللى همك الشغل ايه يا حبيبة هو احنا مش صحاب , أسألى علينا وعن احوالنا يا بنتى
حبيبة: والله يافريدة انا مقدره كويس اللى عملتوه معايا أنتى ونادر طول فتره الاجازه وكل يوم اتصالات وتتطمنو عليا , بس انا مقصدش حاجة
فريدة: طيب معاملتك مع نادر ايه اللى مغيرها بقى
حبيبة: أزاى ما انا بتعامل معاه عادى ولو فى حاجة بنتكلم عادى
فريدة: أنتى شايفة كدا, على العموم بليل هكلمك وهندردش مع بعض شويه
حبيبة: ماشى , طيب مفيش واحد قهوه كدا تحية الرجوع بالسلامه ولا بدام انا غبت نسيتو الكرم يعنى
فريدة: ماشى يا غلباوية هانم , ليكى واحد قهوه حالا
حبيبة: تسلميلى يارب خليهم اتنين بقى انا وانتى
فريدة: لا 3 ونادر كمان , اة صحيح فى واحد اتصل بيكى من يوم ما اخدتى اجازه وسأل عليكى كتير اوى , مره انا رديت وقالى اسمه حسام
حبيبة: وقال عايز ايه ؟؟
فريدة: مش عارفة اللى كلمه نادر
حبيبة: نادر اللى كلمه ؟
فريدة: اه , اساليه كان عايزك ليه
حبيبة: لا مش وقته يا فريدة, بس لو اتصل تانى اى واحد على الشغل لازم تتاكدى انه عميل عندنا ولو
طلبنى بالاسم وانتى مش عرفاه كويس قولي ليه انها سابت الشغل هنا
فريدة: ليه يا حبيبة, مين الشخص دا وليه بتعملى كدا؟؟
حبيبة: مش وقته خلينا فى الشغل دلوقتى
فريدة: خلاص براحتك ولما تحبى تتكلمى انا موجودة
حبيبة: دى حاجة انا متأكدةمنها يا فريدة



بعد عودة حبيبة للعمل بيومين وأثناء فتره العمل

نادر: صحيح يا حبيبة فى حاجة نسيت اقولها ليكى
حبيبة: خير يانادر
نادر: كان فى واحد أتصل بيكى كتير وكان مصمم انه يكلمك
حبيبة: اه فريدة قالت ليا
نادر : وقالت ليكى انه كان هيتخانق لو مكلمكيش ومش مصدق انك فى اجازه
, وطلب رقمك الجديد وبيقول موضوع شخصى

حبيبة: واخده منك يا نادر؟
نادر: لا طبعا يا حبيية , بس دا كان هيتجنن ويكلمك يعنى
حبيبة: طيب الحمد لله , على العموم لو اتصل تانى وطلب يكلمنى قول ليه سابت الشغل
نادر : حبيبة , مين دا؟ وأظن دا مش عميل مستفز بردوا
حبيبة: .........
نادر: مالك يا حبيبة
حبيبة: مفيش حاجة وبلاش نتكلم فى الموضوع
نادر: لحد أمتى هتفضلى كدا يعنى , على العموم انا سيبك براحتك لحد ما تروقى وتتكلمى مش مهم معايا
, بس طلعى كلامك مع اى حد بدل ما انتى تعبانه كدا من جواكى
حبيبة: ....


ترك نادر المكتب , جلست حبيبة وأعينها ممتلئه بالدموع وتتمنى أن تحكى بالفعل
وتخبر تعبها لاى احد ولكنها لا تعلم لمن تحكى او تشكى
فأخواتها لكل شخص حياته ومشاكله ولن يستوعبا ما يحدث وربما وقتها تسبب
فى حدوث مشاكل ولا تحب ان تدمربيت حسام او انها تجرح زوجته وتنهى علاقتهما ,
ومنذ وفاه والدتها واستقرت بعيدا عن والدها بعد جوازه من اخرى غير والدتها
وقررت ان تعيش بعيدا عن المشاكل

دخلت عليها فريدة فوجدت حبيبة شريدة الذهن عينها تملأها الدموع

فريدة: مالك يا حبيبة ايه اللى حصل فى ايه ؟
حبيبة: ممكن نتكلم بليل فى التليفون وانا هحكيلك كل حاجة
فريدة: خلاص اللى يريحك واهدى بس, انا نادر قالى روحى شوفى حبيبة مالها , هو قالك حاجة تزعلك ؟؟
حبيبة: لا يا فريدة لا , مقلش حاجة , فريدة انا تعبانه اووووووووى
فريدة: خلاص هكلمك بليل واعرف فى ايه بالظبط
وكمان فى حاجة مهمه لازم تعرفيها يا حبيبة
*****