OLiVeTrEe

welcome to my Blog

أحلام قد تتحقق


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
...
...
مع طيات النهار وستائره التى تعلن عن أسدالها لتودع هذا اليوم
وترحب بليل يأتى بهدوءه وصفاء سماءه .
فى هذا الوقت تعود حبيبة من عملها بعد يوم قد بدأته من السادسة صباحا الى السادسة ليلا
فهذا الموقف المتكرر فى حدوثه وعند لحظه الغروب مع ازدحام المواصلات
مع صوت المحركات والمركبات على هذا الطريق
أما هى فدائما ما تحب الجلوس بجوار النافذه لتراقب الطريق ذهبا وأيابا
ورغم انها تعرف كل مكان قد تمر عليه إلا انها تحب دائما النظر إليه ولا تمل
وتضع رأسها على الكرسى وتبدأ معها رحله التفكير والـتأمل فيما قد مر فى هذا اليوم
وما قد يحدث فى باقى الساعات المتبقيه منه .
وفى لحظه وصولها الى منزلها لتستمتع بصوت المؤذن وهو يؤذن لصلاه المغرب
وترى كل فئات الناس باعمارهم المختلفه فى وسط الزحام
وترى الشيخ الكبير وهو يتعكز على عصاه لتحمله الى المسجد للصلاه
وترى الرجل ذو العقل وهو يصطحب ابنه الصغير فى يديه لاداء الصلاه مع فى المسجد
وترى الشاب يسرع مهرولا الى صلاه الجماعه والذى قد يحزن كثيرا إذا اضاعها
ترى الطفل الصغير الذى انهى واجبه المدرسى وخرج ليلعب مع صديقه اما منزلهم
وترى الجدة والام والابنه والحفيده, كل شخص يبحث عن شىء لقضاءه ومهمه لادائها ...
تفتح باب شقتها تضع اوراقها وحقيبتها وتأخذ نفس عميق ها أنا قد وصلت الى منزلى اخيرا
وتتذكر وقتها بالاشياء التى عليها فعلها , فهناك فريضه صلاه يجب قضاءها
وهناك غذاء لم يعد بعد وهناك بعض الاعمال التى يجب ان تنهيها
وأيضا بعض المكالمات الهاتفيه العائليه والخاصه بعملها أيضا
ولكنها أيضا تذكرت بأن كل تلك المهام لن تأخذ من وقتها الا ساعات قليل
وعندها ربما تستطيع النوم بعد اسبوع من الأرق لم تستطيع فيه أن تستمع بوقت
ولو قليل بنوم هادىء بدون أرق أو تفكير .
أنهت حبيبة عملها وأصابها الارق ولم تستطع ان تخلد الا نوم هادىء دون تفكير او ارق فيه.
وفى ظل تلك الوحده التى تحيا فيها بعد افتراق اخواتها عنها
وأصبح لكل شخص حياته الخاصه والعائليه
اما هى فتعيش فى بيت العائله وحيدة ويجتمعا يوم الجمعه فى البيت لقضاء اليوم معا .

وعندما استلمت حبيبة للأرق فأردت ان تهيأ نفسها لنوم لربما تستطيع فأطفأت ضوء الغرفه
وجلست على الكرسى بجوار الشباك مع نسائم الهواء الليله التى تداعبها وتلتطم بوجهها
ثم أغمضت عينها وعندها لم تجد حبيبة غير شريط من الذكريات يمر أمامها
وهى غير مانعه ذلك بل مستسلمه لكل ذكرى قد تمر أمامها وظلت لساعه وهى مستسلمه لهذه الذكريات
التى قد تبتسم من أجلها وسرعان ما تجرحها ذكرى أخرى
لتنهى على سعادتها وابتسامتها وان كانت مزيفه ..

وفى وسط تلك الذكريات قد قاطعها صوت هاتفها وهو يقظها من الحلم اليقظ الذى كانت تحيا فيه
وأدركت صوت الهاتف فى هذا الوقت فوجدت رقم لا تعرفه و فى هذا الوقت المـتأخر !!!
فأضطرت الى ان تجب على هاتفها بسبب طبيعه عملها الصعب وتغيير مواعيده فى كثير من الاوقات ؟؟؟
...

7 تعليقات اجمد ناس:

ЯậŇ MỗŘỹ يقول...

سلام الله عليكم و رحمته و بركاته
وحشتيييييييييييييينى
ما تغيبيش كده تانى
بجد كنت حاسه ان فى حاجه ناقصه من غير وجودك

نيجى بقى للست حبيبه
حساها قريبه منك قوى و ربنا يسعدها يا رب علشان خلاص كده بقى تعلقت بيها أنا
:-*

OlivE يقول...

روح تائبه
//
سلام الله عليكم و رحمته و بركاته
//
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

//
وحشتيييييييييييييينى
//
والله وانتى كمان :)

//
ما تغيبيش كده تانى
بجد كنت حاسه ان فى حاجه ناقصه من غير وجودك
//
هفكر فى موضوع متغبيش تانى دى

//
نيجى بقى للست حبيبه
حساها قريبه منك قوى
//
هههههههههههههههه
طيب اسمعى بقيت الموضوع وبعدين نحكم
اهو كنت بسلى نفسى فى الاسبوع دا
بس هى مختلفه عنى فى حاجات كتير وكفايه انها خلصت وبتشتغل كمان دا انا بحقد عليها حقد :((


//
خلاص كده بقى تعلقت بيها أنا
:-*
//
طيب ربنا يستر :))


نورتينى ودايما كدا سبقاه بالخير يا قمرى

!! a7mad sala7 !! يقول...

واضح ان فى تكملة :D

OlivE يقول...

!! a7mad sala7 !!

//
واضح ان فى تكملة :D
//
أه اكيد مش علشان نعرف مين اللى بيتصل فى الوقت دا

فضول بقى :)

OlivE يقول...

اه ميرسى على لفت الانتباه
ان فى تكمله يعنى :)

morgana يقول...

/وفى لحظه وصولها الى منزلها لتستمتع بصوت المؤذن وهو يؤذن لصلاه المغرب/
بتخلص الساعة 6 وبتوصل المغرب يعني بعد 7:30
اذن من اللي بالنون حبيبه بتسافر سفر طويل

طب أعرضي عليها نبدل أنا وهيا
تديني شوية أرق وانا هديها شوية نووووووووم
ايييييييييييييييه فكرتيني لما أقوم انام باليوم الحر اللي فطسنا فيه ده:d

الا مين كان بيتصل وبتشتغل ايه؟؟؟

OlivE يقول...

morgana

//
اذن من اللي بالنون حبيبه بتسافر سفر طويل
//
لا دا على الوقيت الشتوى القديم P:

//
طب أعرضي عليها نبدل أنا وهيا
تديني شوية أرق وانا هديها شوية نووووووووم
//
هسألها يمكن توافق

//
ايييييييييييييييه فكرتيني لما أقوم انام باليوم الحر اللي فطسنا فيه ده:d
//
هو حر بعقل اومال انا اعمل اييييييييه بس انتى بالذات مش تتكلمى اومال لو بتسافرى وتتبهدلى زى باقى الخلق :((

بس سيبك انتى السفر دا متعه بجد :)


//
الا مين كان بيتصل وبتشتغل ايه؟؟؟
//
اكتبها بس على الجهاز وبعدين اكملها لانها لسه فى الكشكول
وبعد ما قلمى ضاع وانا مضيقه اوووووووووووووووى بجد هموت على القلم دا كنت بحبه اوى
ياعينى عليك ياقلمى يا روترينج يانى ياللى سنونك كانو 7 وعمره ما زادوا ابدا ( كان عنده نقص كالسيوم )
:((