OLiVeTrEe

welcome to my Blog

قرار بصمت القلب


السلام عليكم
وضعت حبيبة امام اعينها عملها فقط دون ان تستلم للتفكير فى شىء فيما قد حدث
ولكن قد لاحظ زملائها فى العمل انها لم تعد حبيبة التى قد اعتادوا عليها طوال سنوات العمل معا,
لم تكن تجلس فى مكتبها ودائمه الهزار ولا تقضى وقتها فى هذا الصمت والجلوس شريده
أو تقضيه فى عملها دون التحدث او النقاش مع احد .

اقتربت منها فريده أعز اصدقائها فى العمل
ومعها فنجان من القهوه الذى أغرى حبيبة للابتسام إليها والتحدث معاها
فريده: مال الجميل سرحان فى ايه كدا ولا أرجع القهوه تانى؟
حبيبة: لالالا ترجعى قهوه ايه وانا هموت على الفنجان دا
وكمان عينى فيه واى حد هيشربه هيتعب على طوووووووووووول
فريده: يا ساتر عليكى , مالك بقى بقالك فتره كدا مش ظاهره وباين عليكى الزعل ليه كدا.
حبيبة: يعنى زهقانه من الشغل والروتين
فريده: يا سلام واللى يبقى زهقان من حاجة يفضل قافل على نفسه كدا
ومش عايز يكلم حد خالص , على فريده يا حبيبة؟؟؟
حبيبة: وأنا هكدب يعنى , كلها كام يوم وارجع تانى تمام متخفيش عليا :)
فريده: لا باين انك بتكدبى ايه يابت دى مشكله عاطفيه دى ولا ايه
حببية: حب وعاطفة ايه يا فريدة, الحب والكلام دا مش لينا , سيبك انتى هاتى القهوه بقى
فريدة: خدى القهوه , بس من جوايا مش مطمنه وحاسة أنك مخبيه حاجات مش حاجة واحدة بس.
حبيبة: امشى بقى من هنا , يلا على مكتبك
فريدة: طبعا اخدتى القهوه ليكى حق ,
انا اللى غلطانه
انى طوعت نفسى الحنينه عليكى وجبته ليكى لحد عندك :(...

عادت حبيبة إلى عملها وبعد مرور فتره من العمل...
فريده: حبيبة , فى تليفون علشانك على خط الشغل
حبيبة: ماشى
حبيبة:الو , مين معايا؟
.....: أنا حسام يا حبيبة ايه بقى مش بتردى على رقمى ولا على أى رقم تانى؟
حبيبة: حسام أنت عايز ايه , وجبت رقم الشغل ازاى , وارد عليك ليه اساسا
مش كفايه لحد كدا , مش خايف من المدام ؟؟؟
حسام: ياحبيبة حاولى تفهمينى وتفهمى ظروفى , انا كنت هحكيلك على كل حاجة بس فى وقتها .
حبيبة: تحكيلى ايه ؟؟؟
ياحسام انت قاصد كدب وداخل بتتمسكن عليا وانك عايش لوحدك وتعبان , طيب ليه كل دا ؟؟
أنت مش بعدت واتجوزت ونستنى راجع ليا تانى ليه ,
انا رضيت بالبعد وقولت النصيب وياما حصلت ليا ظروف فى حياتى
وكنت فى أمس الحاجة ليك ولوجودك هنا جنبى وقولت بدام مرتاح خلاص ودا قضاء ربنا معايا
, راجع تانى تكدب وتجرح كمان ليه
حسام: حبيبة , انا تعبان اوى من غيرك حاولى تفهمينى وتسمعينى
حبيبة: أنا مش عايزه اسمعك وانت دلوقتى خاين لمراتك وبجد هى صعبانه عليا
حسام: صعبانة عليكى ليه , وانا مش صعبان عليكى فى تعبى دا
حبيبة: حتى لو كنت بتموت من جواك ,انت بتخون مراتك لمجرد تفكيرك فى الرجوع والكلام معايا
, راجع تحن ليا انا فى وقت فراغك , وبعد كدا بتكون مع مين يا حسام... ؟؟؟
حسام: حاولى تفهمى ظروفى واسمعينى
بيبة: حسام انا معنديش استعداد انى اكون واحده بتعرف واحد متجوز
,
كدا انا اللى بخونها مش انت, انا عمرى ما احب اكون فى موقف مراتك دلوقتى لوكنت انا مكانها
حسام:ياريتك كنتى مكانها وكمان أنا مش بعمل حاجة غلط , انتى عارفه انى بحبك
حبيبة: حسام أنا معنديش وقت اسمعك , متتصلش هنا تانى بيا ولا فى الشغل ولا فى الموبيل

أغلقت حبيبة الهاتف وهى غير مدركه لعصبيتها ولا الى صوتها المرتفع
حبيبة: فريدة, مش اى حد يتصل ويقول عايز حبيبة تحوليه ليا اعرفى هومين
وعايز ايه بالظبط واكون انا عرفاه غير كدا لا
فريده: حاضر يا حبيبة اعصابك , هو قال مصلحه خاصة
حبيبة: من أمتى وانا اى مصلحه شخصيه بعملها وانا فى الشغل , متكررهاش تانى يا فريده لو سمحتى
فريدة: خلاص يا حبيبة اهدى ومش هتتكرر تانى .

إيه اللى منرفزك جامد كدا ؟؟؟
تلك هى الكلمات التى سمعتها حبيبة من خلف باب الغرفة
وإذا به يظهر أمام مكتبها مبتسم كعادته محاولا امتصاص غضبها وعصبيتها ...

6 تعليقات اجمد ناس:

morgana يقول...

هو عاوز ايه الراجل ده تاني
يعني هيضيع مراته منه غير انه جرح قلب حبيبه مرتين
بني أدم كدااااااب اساسا
ولو صدقته بعد كده تبقي هيا اللي جابته لروحها بقي

Shimaa يقول...

//
إيه اللى منرفزك جامد كدا ؟؟؟
تلك هى الكلمات التى سمعتها حبيبة من خلف باب الغرفة
وإذا به يظهر أمام مكتبها مبتسم كعادته محاولا امتصاص غضبها وعصبيتها
//

اممممممم اتخميت انا في الحتة دي يا زوزو D:
بس ملحوقة يعني انا هعرف ازاي استولى على الكشكول D:
هههههههههههههه

OlivE يقول...

morgana

//
يعني هيضيع مراته منه غير انه جرح قلب حبيبه مرتين
//
يبقى الشخص دا نسميه اييييييه؟؟؟

//
بني أدم كدااااااب اساسا
//
كداب بس



//
ولو صدقته بعد كده تبقي هيا اللي جابته لروحها بقي
//
وايت اند سى

وليكى جزء برايفت علشان متزعليش

OlivE يقول...

ASI

//
اممممممم اتخميت انا في الحتة دي يا زوزو D:
//
مش لازم اسيب ليكى حاجة مفاجئة علشان تحسى بفرق
وادى اخرتها معلقتيش على جزء النهارده رغم انه كان محورى D:


//
بس ملحوقة يعني انا هعرف ازاي استولى على الكشكول D:
//
اهو دا اللى مش ممكن ابدا :)
مش هاخده تانى الكليه

halaS demahoM يقول...

\\
يبقى الشخص دا نسميه اييييييه؟؟؟
\\
شنكوتي

OlivE يقول...

Cave Man

//
شنكوتي
//
D:
ياااااااااااااه
المعنى واضح جدا كدا :)


منور يا باشمهندس