OLiVeTrEe

welcome to my Blog

توقع ضياعه عندما تحتاج اليه


الموضوع: كل شىء تحبه توقع ضياعه
ألا تلاحظ تواجد الأقلام بكثرة على مكتبك
ولكن عندما تريد أن تكتب شيء هام
لا تجد حتى .. (( قلماً واحدا ؟؟؟))ً...................
ألم تلاحظ تواجد أحد كتبك المدرسية في حقيبتك دوما
ًولكن في اليوم الذي به هذه الماده
تكتشف انك ... (( نسيت كتابك)) ؟؟؟...............
ألم تلاحظ أنك عندما لاتستخدم شيءتجده في كل مكان
وحينما تحتاجه بشدة(( يختفي فجأة !!))............
ألم تسأل في بالك هذ السؤال
لماذا كلما أردنا شيء ضاع منا ؟........
في بعض الأحيان تقابل يومياً شخصاً ما
ولا تُعِيره أهميه.. فوجوده وعدمه واحدأو تحبه
ولاكنك لاتقدره ولا تقدر وجوده في حياتك'
ولكن عندما تتعرف عليه .. و تحبه
(( يختفي من حياتك ))(( ... يمرض ... ))
(( ... يسافر ... ))(( ... يموت ... ))
((.. ينتقل إلى منطقة أخرى .. ))
(( .. يحصل على وظيفة أخرى .. ))
(( ..يحدث بينكما سوء تفاهم .. ))
(( .. تحصل له ظروف تمنعه عن رؤيتك .. ))
(( ..أو يرحل عن حياتنا بلا عوده .. ))
لماذا عندما لانُعِير أهمية ل شيءٍ ما.. نجده دائماً أمام أعيننا ؟
وعندما نتعلق به .. يضيع من يدينا ؟
سواء كان الخطأ منه أو منا من قديم الزمان
كانت تحصل هذه الأحداث للناس... ولكن..
لم يسأل أي شخص لماذا كل شيء نحبه نفقده ؟!!
وربما تتسائلون الآن عن صحت كلامي..
وتفكرون بالأشخاص الذين كانوا متواجدين دوماً معكم...
ولكن(( عندما أحببتموهم فقدتموهم ))...
لاتتفاجأوا[ هكذا هي حياتنا ]!
كل شيء تحبه توقع ضياعه !
الا الله اذا احببته لا يضيع ابدا
لااله الا انت سبحانك
+++++++++++++++++++++
الموضوع وصلنى على الميل وعجبنى كتير اوى
اممممممممممممم
أنا مش هقول رأيى لان الموضوع فعلا صح
وانا مقتنعه جدا بيه

فعلا لما بنركز اوى على شىء وبنبقى شايلين همه اوى
بنتعب وفى الاول والاخر المكتوب هو اللى بيحصل
ومهما حصل مش هنشوف غير النصيب فى كل شىء
ان كل ما شغلت بالك بشىء معين او شخص معين
كل ما طالت فتره تحقيق الشىء دا كل ما زادت المشاكل
والحياه هتبقى ضيقه اوى فى نظرك
اما لو سبتها كدا فكل حاجة هتيجى ليك فى وقتها من غير
بقى ما تفكر ولا تتعب نفسك ولا تحلم
بس مين بيعمل كدا ؟؟؟
ومحدش يقول أنا .
يمكن هى دى الحته البلاك اللى كنت اقصدها
وبنصبر نفسنا بيها لفتره من الوقت ...
وطبعا المود باين :(
دا حتى ولا صوره راضيه تحمل
يلا من غير صور المره دى :(
سلامى

8 تعليقات اجمد ناس:

المجاهد الصغير يقول...

السلام عليكم
لا اله الا الله سبحانك انى كنت من الظالمين

جزاكم الله خيرا
وفقكم الله

شاركنا حمله مليون توقيع تضد جدار العار
لا للجدار لا للحصار
http://www.amlalommah.net/nogedar/

أنشودة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
البوست جميل جدااا يا اوليف
كنت لسه بفكر فى الحكايه دى مع جدى النهارده بجد جيت لقيتها عندك

OlivE يقول...

المجاهد الصغير
//
السلام عليكم
//
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته


//
جزاكم الله خيرا
وفقكم الله
//
وإياكم ان شاء الله


إن شاء الله هشترك فى الحمله اكيد

نورتى

OlivE يقول...

انشودة
//
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
//
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

//
البوست جميل جدااا يا اوليف
//
تسلمى

//
كنت لسه بفكر فى الحكايه دى مع جدى النهارده بجد جيت لقيتها عندك
//
كويس توارد افكار انا برضوا كن بفكر فى الحكايه دى وافتكرت الايميل دا قولت انزله على البلوج

منوره دايما

تحياتى

صاحب رأى يقول...

المفروض متقوليش كل حاجه بنحبها بتضيع

انا شايف ان الصح
اننا مش بنعرف قيمة الشىء غير لما يضيع
زى نعم كتير ربنا انعم علينا بيها
مش بنقدرها الا لما تضيع منا ومش هقول امثلة لانها كتير

halaS demahoM يقول...

عمالين نقول للناس اضحكوا ابتسموا
وهما بيفكروا في الضياع
وبيقولوا كل حاجه
يعني مش حاجه واحده
لاء ده كله بيضيع
هضرب لك مثالين ع السريع كده
اصل انا في البريك دلوقت
بس قبل ما امتثل بالمثالين دول
انصحك بانك تاخدي الايجابي اللي في الموضوع
اي موضوع ليه ايجابيات
حطيها في الاعتبار واتركي السلبيات
ده لو عايزة متزعليش نفسك
المثال الاول
\\
فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا لَقِيَا غُلَامًا فَقَتَلَهُ قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا نُكْرًا
\\
لو انتي ام الغلام اللي انذبح فوق ده هتعملي ايه؟؟؟
لالالالالا
ممكن نبص للنواحي الايجابيه اللي في الموضوع
\\
و أما الغلام فكان أبواه مؤمنين فخشينا أن يرهقهما طغيانا و كفرا
\\
روعه روعه روعه القران ده
انا مقلتش ولا كلمه هو مفسر نفسه

نروح لمثال تاني
بصراحه مش فاكر
اصل الامثله ملت دماغي مره واحده
بس كتعليقا علي الموضوع
\\
ألم تلاحظ تواجد أحد كتبك المدرسية في حقيبتك دوما
ًولكن في اليوم الذي به هذه الماده
تكتشف انك ... (( نسيت كتابك)) ؟؟
\\
ما هو انا لو كنت اخدته معايا كان ممكن يضيع
فالحمد لله ان انا مأخدهوش
وحطي خطين تلاته تحت كلمة الحمد لله


اكيد المعني وصل
ده حتي ممكن وانت في منطقه مليانه زباله
ممكن تاخد الايجابي اللي في الموضوع
وهو
انه توافرت بيئه كويسه لتعايش الذباب
بس
س ل ا م ي

OlivE يقول...

صاحب رأى

//
اننا مش بنعرف قيمة الشىء غير لما يضيع
زى نعم كتير ربنا انعم علينا بيها
مش بنقدرها الا لما تضيع منا ومش هقول امثلة لانها كتير
//
نوضح الفرق
نوضح الفرق
اه كلام صح بس مش فى الموقف اللى بحكى عنه دا
انا بقصد هنا شىء انت محتاج ليه فى وقت معين هو موجود فى حياتك لسه بس مش موجود فى الوقت دا
علشان كدا كتير بنقول متوقفش حياتك على حاجة معينه او شخص معين ( مش كتير من الناس تقدر تعمل كدا على فكره )
يعنى متربطش حالك بحلم او شىء عايزه يتحقق دلوقتى ومشى حالك زى ما هو من غير ما نقعد نقول اه يا رتنى :)

فكره حضرتك ان الحاجة دى راحت خالص ومنقدرش نرجعها ويمكن دا موضوع تانى تبقى الحاجات اللى بنفهمها متاخر وبندم بعدها كتير اوى بس فى الاول والاخر بتبقى نصيب او ابتلاء ربنا بيختبرنا فيه

بس دى وجه نظرى
منور يا باشمهندس :)

OlivE يقول...

Imagine That
//
عمالين نقول للناس اضحكوا ابتسموا
وهما بيفكروا في الضياع
وبيقولوا كل حاجه
يعني مش حاجه واحده
لاء ده كله بيضيع
//
ما حضرتك تنصح وتضحك الناس وسبنى انا بقى لمهمتى الله خلونا ناكل عيش طيب :)

اه هو مش السيئه بتعم والحسنه بتخص يعنى بنجمع كله فى حاجة واحده بجمله الزعل بقى



ردك جميل جدا وكفايه انك استشهد بالقران الكريم
انا مقدرش اقول حاجة
رجك رائع

بس
//
ده حتي ممكن وانت في منطقه مليانه زباله
ممكن تاخد الايجابي اللي في الموضوع
وهو
انه توافرت بيئه كويسه لتعايش الذباب
//

وما هوو الايجابى من تواجد الذباب حضرتك يعنى s:

شكرا على الرد الجميل