OLiVeTrEe

welcome to my Blog

ليــــــــــــــــــــــــــــــه؟؟؟


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع فى بالى بقاله فترة
طبيعي لما اقعد ما بنات وفيهم مثلا واحدة مخطوبه
يبقى معظم كلامهم على العفش وجبتى ايه والاجهزه وصلتى فيها لحد فين
وجبتى كام طقم والصينى والبيركس وحاجات غريبه كدا
انا والله لحد دلوقتى معرفش اسمها ولا عايزة اعرف
فطبيعى انى اسمع يمكن اتعلم علشان اعرف اتكلم زيهم كدا
بس بصراحه فشلت

بس اللى مش طبيعى بقى وغريب ولحد دلوقتى نفسى الاقى ليه سبب
انك تلاقى بنت لسه مش مرتبطة وكل همها تجيب وتحتفظ من دلوقتى بحاجات
تنفعها لما تيجى تتجوز ومش بتكتفى بقطعه او
اتنين لالالالالالالالا يا مؤمنين دا بالدسته اللى هى 12 قطعه دى
ومفيش حاجة على لسانها غير انها جابت معرفش ايه جديد وتمنه .... وشافت
معرفش ايه وراحت جبته وخزنته ليها بعد كدا
أنا وجه نظرى مختلفه
تقدروا تقولولى ايه اللى يخلى بنت سنها لا يتعدى 19 سنه
يبقى كل تفكيرها فى هتجيب ايه وبكام وهتفرش شقتها بايه
وتكلف باباها ومامتها ايه ؟؟؟؟
انا نفسى الاقى اجابه تقنعنى ان دا غلط ومليون غلط كمان
انا مقولتش تكون هايفه ولا تافه ولا تبقى عبيطه ومش فاهمه
بس فى فرق ما بين انها تكون على وعى كامل بكل اللى بيحصل
والمتطلبات الموجوده فى حياتها بعد كدا ومابين الشره اللى ممكن تقع فيه بعد كدا لما ترتبط ...
مش الاهم من دا كله البنت تتعلم ازاى تخدم اهلها وازاى تساعد مامتها وازاى بعد كدا
تبقى ست بيت كويسه وتصون بيتها
وتتعلم سلوك التعامل لان أكيد البنت فى بيت أهلها شىء وهى بنت ومسئولة شىء تانى خالص

وكتير سألت نفسى
هو انا لما اجى وربنا لو رزقنى وارتبط هيبقى كل همى انى اخلص على فلوس اهلى
قبل ما امشى واخليهم يداينو علشان ادخل مش ناقصنى حاجة وللاسف لما بسمع الالوف
اللى بتترمى فى النيش بتخض وبزعل والله وساعتها برضوا بسأل نفسى
نفس السؤال هو دا حلال ولا حرام ؟؟؟

طيب مثال تانى
واسفه على ذكره بس استفذنى لما ماما حكته ليا
الموضوع ان فى بنت حالتهم الماديه مش كويسه اوى او تكون عاديه
مامتها بتروح مثلا تشوف الناس المقتدره انهم يساعدوهم بحاجة
دا شىء جميل انا مقولتش حاجة ودى حاجة تسعدنى طبعا عمل الخير فى موضوع زى
دا مفيش افضل منه وكمان انك تساعد بنت يتيمه انها تتجوز
بس اللى مش طبيعى ان الطلب اللى بتطلبه ان البنت جابت 11 قطعه مش فاكره ماما
قالتلى ايه بالظبط والله ونقصها قطعه كمان يوصل تمنها يعنى مش كتير 200 جنيه
علشان تكمل 12 قطعه
أظن اللى عايزه أوصله وصل ليكم
إيه اللى يخلى بنت تفكر بالمنطق دا الا وهو التقليد الاعمى
أصل معرفش مين جابت يبقى لازم أجيب زيها وأحسن منها
...................
قيسوا كل الكلام دا بس لو طبقناه على مثال لاى شاب وعمل كدا مع اهله كل همه
يبقى شقته كامله من كل حاجة باركيه تشطيب لوكس فى كل حاجة ومش مهم
يجيبوا منين وكلوا برضوا تقليد أعمى
أنا مقولتش ان البنت مش تبنى بيتها بكل حاجة بس الحاجة اللى هتفيدها
وان الولد مش يتمنى يكمل شقته بأحلى مظهر ويكون بيت متكامل
بس بالعقل ( خبطوا بالعقل )
بلاش نفترى بلاش يبقى كل همنا الفلوس
بلاش نمص دم اهلنا وخلاص واحنا عارفين حالهم وحياتهم
فى ناس مقتدره تجيب وتعمل
وناس تانيه لا
الافضل كل واحد يمشى على قد ظروفه ومقدرته

شوية رغى كتيررررررررررر أنا عارفة

يلا سلام بقى علشان أروح أنام أصلى لسه منمتش

تصبحوا على خيررررررر :)



13 تعليقات اجمد ناس:

!! a7mad sala7 !! يقول...

العروسة دلوقتى بتكلف اهلها اكتر من العريس

بيبقي كل همها انها تجيب حاجة لما تفرجها للناس يقولو بص جايبه ايه
دا محدش جابه قبل كده
وهى اصلا تكون حاجة ملهاش فايدة

وحاجة كمان
تلاقيها بتدور على حاجة غالية
عشان لما الناس تسال تعرف انها جابت اغلى حاجة
وكأن اغلى حاجة دى هى احسن حاجة

واللى تقولك مجيبش اقل من اختى
مش عارفه ان كل واحد بياخد رزقه
بس لا هى جابت كذا اشمعنا انا
ومش مهم بقي اهلها بيجيبو تمن الحاجات دى ازاى
ولو مجابولهاش تتقمص


حاجة مستفزة جدا بصراحة
ربنا يهدى

ЯậŇ MỗŘỹ يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أخيرا لقيت حد بيفكر زيى
ده أنا امبارح بالصدفه واقفه علشان ألاقى عربيه و اروح الكليه لقيت اصحابى واقفين يتكلموا عن فرح اسطورى و الله بكلام صاحبتى قريبة العروسه الفرحه و كل التجهيزات عملت ييجى مليون
و العروسه باباها فاتح مصنع شغل المصنع كله الايام اللى فاتت متوقف على الحاجات اللى بيعملها لبنته
معرفش ليه يجيبوا حاجات مالهاش لازمه
ربنا يهدى

ShiMOo يقول...

تقريبا انا مع احمد في اللي قاله
بس برده ممكن التمس ليا العذر في حاجه زي دي اقصد يعني لو اهتميت اوي بشقتي وفرشها لان انا مش انصار الدهب D: وميهمنيش اعمل فرح متكلف واعمل حفلة ومولد في الخطوبة وفي الشبكة وكتب الكتاب بس اهم حاجه عندي الشقة طبعاااااا (ده لو الامكانيات متاحة)
بس لو هرتبط بحد انا حابه حياتي معاه وامكانياته متسمحش بشقة قــــد كده وعفش بقــــد كده هيبقى موضوع الشقة وفرشها مش فارق معايا اطلاقا
بالعكس هبقى حابة اي مكان هيجمعني بيه انشالله الشقة تبقى اوضة واحده
لكن فرضا هو امكانياته مسعداه يجيب شقة كويسه واهلي معاهم يجهزوها كويس يبقى ايه المانع اني اهتم بالشقة وفرشها !!
وعلى فكره كلمة اهتم بالشقة مش معناها اني اجيب اغلى حاجه من كل حاجه ابدا والله ,, ممكن تبقى الشقة مش متكلفة كتير وعفشها بسيط وتبقى في قمة الجمال ,, يعني الموضوع مش متعلق بالتكاليف بس ....

halaS demahoM يقول...

تصفيق حاد علي كل الكلام اللي اتقال
موضوعا وتعليقا

اذا فلننتظر الفعل من كل اللي علقوا ذكورا ام غير ذلك

وكتعليقا علي الموضوع
مش شرط يكون العيال هما اللي بيعملوا كده
ممكن يكون الاهالي نفسهم هما اللي مصممين علي كده
ويقولوا هيا بنت فلان احسن من بنتي
ولا ابن فلان احسن من ابني
ويبتدي التقليد

ان كان ع الشباب
عاوزين يتجوزاوا في الشارع
وحاول تراقب مكالمه بين اي ولد وبنت كده
هتلاقيها بتقولوا انا اعيش معاك لو في عشه او اوضه فوق السطوح
والواد يقولها انا مش عاوزك غير باللبس اللي عليكي
ههههههههههه
مش ده اللي بيحصل
يمكن مش فاهمين شويه فبيقولوا كده
الشاهد
ان معظم الشباب بيبص من الزاويه دي
اذا الاهالي هما اللي عاوزين يكلفوا نفسم
الله يمسيك بالخير يابه
راجل جدع اوي

ЯậŇ MỗŘỹ يقول...

\\
مش شرط يكون العيال هما اللي بيعملوا كده
ممكن يكون الاهالي نفسهم هما اللي مصممين علي كده
ويقولوا هيا بنت فلان احسن من بنتي
ولا ابن فلان احسن من ابني
ويبتدي التقليد
\\
اه و ربنا
أشهد على ذلك ده أنا العيال بيتكلموا قدامى كده و أنا زى البتاع بتضطر اسمع

morgana يقول...

ايه ده ايه ده
كومنتات
وانا البوست اللي فات دخلت وطلعت عادي كده ولا شوفت كلمة كومنت فين حتي والا قيكو اتفقتو بقي وحركات

عموما انا موافق بس بلاش الاسبوع ده عشان الجروب بتاعنا شكله هيضيها منازل الاسبوع ده:D


نيجي بقي للبوست
هو غموما بوست هايل بصراحه وكلامكو اللي فوق جامد

بس انا عشان مااكدبش ساعة الجد بردو هتلاقينا هنعمل زي ما الناس بتعمل
واولكو انا طبعا

بس انا والله بتمني ان شقتي مستقبليا متكونش كبيره
مش تواضع مني ولا حاجه بس عشان ما اتعبش في تنضيفها:D

OlivE يقول...

!!a7mad sala7 !!

//
العروسة دلوقتى بتكلف اهلها اكتر من العريس
//
لا مش للدرجه
هحسبها واقولكم :)

//
وهى اصلا تكون حاجة ملهاش فايدة
//
هى دى المشكله الاستفاده من اللى بنشتريه فى اى حاجة فى حياتنا
يعنى مش مجرد اننا نحتفظ بيها وخلاص وياعالم هتستخدم ولا لا


//
تلاقيها بتدور على حاجة غالية
//
الغالى تمنه فيه D:
فعلا محدش بيفكر بعقله ولا هو معاه كام ويجيب ايه بيهم


//
مش عارفه ان كل واحد بياخد رزقه
//
ونعم بالله


//
حاجة مستفزة جدا بصراحة
ربنا يهدى
//
وتستفزك ليه بس

ربنا يهدى يارب

OlivE يقول...

روح بلا فرح
//
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
//
وعليكى السلام ورحمه الله وبركاته


//
أخيرا لقيت حد بيفكر زيى
//
:) مشاركه وجدانية D:

//
و العروسه باباها فاتح مصنع شغل المصنع كله الايام اللى فاتت متوقف على الحاجات اللى بيعملها لبنته
معرفش ليه يجيبوا حاجات مالهاش لازمه
//
ربنا يزيد ويبارك
وبدام مقتدر يعمل ويجيب
اما اللى مش معاها ليه بقى تبص للى معاه وتحقد ويبدأ كره الناس من هنا ؟؟


//
ربنا يهدى
//
اللهم امين

OlivE يقول...

ShiMOo

//
بس لو هرتبط بحد انا حابه حياتي معاه وامكانياته متسمحش بشقة قــــد كده وعفش بقــــد كده هيبقى موضوع الشقة وفرشها مش فارق معايا اطلاقا
//
الله ينور عليكى انت فتحت موضوع كمان كان نفسى احكى فيه وهى ظروف العريس والعروسه لازم كل واحد يقدرها للتانى
مش كل عيله بتعلى على العيله التانيه وتحصل خلافات على حاجات تافه اوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى


//
ممكن تبقى الشقة مش متكلفة كتير وعفشها بسيط وتبقى في قمة الجمال
//
تسلمى وهو دا المطلوووووووووووب

منوره

OlivE يقول...

Imagine That

//
اذا فلننتظر الفعل من كل اللي علقوا ذكورا ام غير ذلك
//
وانا كمان اتمنى
بس مشوفتش ولد اتنازل عن حاجة يعنى
كلهم ياعينى شيفنها حاجة اوفر فعلا !!!



//
ممكن يكون الاهالي نفسهم هما اللي مصممين علي كده
//
بيرجع لقدرتهم بقى وبدام قادر يعمل يعمل بس مش على حساب انهم يتمنظر قدام الناس لان دا حرام فعلا
ربنا لما بيرزقنا برزق مش اننا نتمنظر على الناس بيه ولا اننا نشوف نفسنا على خالقه


//
وحاول تراقب مكالمه بين اي ولد وبنت كده
//
ههههههههههههههههههههههههه
طايب هنبقى نحضر عده المراقبه


//
هتلاقيها بتقولوا انا اعيش معاك لو في عشه او اوضه فوق السطوح
والواد يقولها انا مش عاوزك غير باللبس اللي عليكي
//
دا فى فيلم ايه دا؟؟؟


//
ان معظم الشباب بيبص من الزاويه دي
اذا الاهالي هما اللي عاوزين يكلفوا نفسهم
//
برضوا مش فى كل الحالات
فى اولاد مفتريه بمعنى الكلمه
وبنات طماعه
واهالى الفلوس والمنظره عاميه عنيهم

//
الله يمسيك بالخير يابه
راجل جدع اوي
//
الله يمسيه بالخير
ويخليه ليكم :)

OlivE يقول...

morgana

//
ولا شوفت كلمة كومنت فين حتي والا قيكو اتفقتو بقي وحركات
//
البس النضاره يا مورجن الله
مش عيب كدا ولا نقول لينسيز احلى D:

//
عموما انا موافق بس بلاش الاسبوع ده عشان الجروب بتاعنا شكله هيقضيها منازل الاسبوع ده:D
//
امممممممممممممم
زى ما تحبوا
انا معاكم فى اى وقت


//
هو غموما بوست هايل بصراحه وكلامكو اللي فوق جامد
//
من بعض ما عندكم يا حبيبى

//
بس انا عشان مااكدبش ساعة الجد بردو هتلاقينا هنعمل زي ما الناس بتعمل
واولكو انا طبعا
//
امممممممممممممممممم
طيب ليه مش نحاول نغير لو مقتنعين ان دا غلط ؟؟؟
بصراحه مش عارفه !!!


//
مش تواضع مني ولا حاجه بس عشان ما اتعبش في تنضيفها:D
//
دا انا لسه هشكر بقى واقول ايه التواضع دا واعمل شويه حركات كدا
بتصدمينى كدا

تنضيفها؟؟؟
طيب اوعى الميه تقطع p:


منور

morgana يقول...

/طيب اوعى الميه تقطع p:/

:(
زلونا بقي عشان المساوره اتكسرت والميه قطعت طول النهار

بس الواحد عرف قيمتها اليوم ده

ربنا يديمها علينا نعمه ويحفظها من الزوال

OlivE يقول...

morgana


//
زلونا بقي عشان المساوره اتكسرت والميه قطعت طول النهار
//
P:
P:
مكنتش انا اللى يشردك مين يعنى اللى هيعمل كدا


//
ربنا يديمها علينا نعمه ويحفظها من الزوال
//
اللهم آمين

احنا بقى عندنا كله بيفصل مع بعضه
ميه وكهرباء :(
بيبقى يوم كدا عجيب