OLiVeTrEe

welcome to my Blog

بين هذا وذاك


السلام عليكم

هو انا بصراحة مش عارفه انا فتحت البلوج ليه

وفتحت انى اكتب حاجة جديده بس معرفش هى ايه

هو انا اتغيرت بنسبه قد اييييييييييه

يمكن محدش يقدر يجاوب على السؤال دا غيرى

بس انا نفسى مش عارفه انا وصلت لحد فين

حاسه ان الدنيا بقت مختلفه فى كل حاجة

ولا حزن مأثر ولا فرح مأثر بردوا

ناس كتير بتشوفنى غير اللى جوايا

طيب دا غلطى انا ولا غلطهم

طيب لو مهتمش بيهم ولا بكلامهم ولا بنظرتهم

الحياه هتكون ازاى , هعيشها لوحدى من غير مشاركتهم

انا مبقتش بحس بطعم اى حاجة حلوه بتمر عليا

ممكن اكون من جوايا محتاجه اعاده ترتيب او ريستارت لكل حاجة

.....................

ساعات بحس ان الناس بتقصد انها تكدب قدامى علشان تاكدلى كدبهم

او ممكن تشككنى فيهم ساعتها بتصدم بس مش دايما فى ناس اتعود منهم على كدا

طيب وليه الكدب اساسا طيب ما اقرب حاجة انتى بتحطى نفسك فى موقف وحش معايا ....

كنت بقول انى عايزه أبدأ حياه جديده بكل حاجة

بس انا اكتشفت انى اساسا اللى فات مكنتش عايشاه ولا شيفاه كويس

ساعات بحس ان كل موقف بيمر عليا مجرد حلم سريع وبفوق منه بسرعه اوى

لدرجه انى مش قادره افرق ما بين الحلم والحقيقه , ما بين الضحكة والدمعة ...

رتم الحياه بقى سريع بشكل فظيع وكل حاجة بتضاعف مش بتقل .

الشهر اللى عدى دا كان غريب اووووووووووى بس بحمد ربنا انه مر مهما حصل فيه

نفسى اسافر فى أى مكان بعيد بس مش كالعادة أنى اكون لوحدى

المره دى محتاجة حد معايا , لانى ببساطة بقيت أخاف موت أنى اكون لوحدى ...


...............................................................


أنا
مش
مبسوطة
خالص
عن
حاجات
كتير مرت

......................
أنا محتجالك يارب

7 تعليقات اجمد ناس:

The illusionist يقول...

هقتلك يا مرجانه

احجز اول تعليق باول عمليه قتل متعمده فى تاريخ التدوين

The illusionist يقول...

الكلام ده كتير وطوبيل

وهقراه كمان مره

The illusionist يقول...

هو انتى عاوزه ايه

انتى اللى بتصنعى العالم حواليكى

انتى اللى بتصنعى حزنك وفرحك ولامبالاتك

انا كتبت بوست كنت حاسس بملل ولا مبالاه

حاجه غريبه

الواحد مش عارف

انا نفضت لكل الاراء
وبقيت اعمل اى حاجه تيجى فى بالى
غلط صح

بس مش مهم نظره الناس

وعرفت انو غلط

همشى مع الناس هبقى غلط

هفرح لنفسى

هزعل برضه لنفسى

انتى كل ده ومش عارفه تعملى ايه

اصل دى حياتك الضخصيه

وبصراحه لو فضلتى مش عارفه تعملى ايه

محدش هيقولك

هفضل وانا مش عارف حاجه انصحك

وهو ينصحك

وهى تنصحك

وهما ينصحوكى
وبعدين

ولا فى اى نتيجه

انتى مش مهياه نفسك خالص ان بقى فى اى فايده ولا لازمه ولا اى حاجه ليها طعم او لون او ريحه


وعلى فكره لو مهتمتيش بنظره الناس بس مشيتى صح

الحياه هتبقى احلى
وبصراحه بقى

انتى لازم تكونى اكتر تقديرا وتقييما لحياتك




الناس الكدابين مش بيقصدوا يكدبوا عشان يبينوا كدبهم

ده من كتر ما بيكدبوا خلاص

بقت عاده عندهم

ومش بيكدب عشان ياكد

ده بس يكمل مشواره

انتى فى رايك فكرتى توقفى واحد عند حده

تقوليله

انا مش مصدقاك على فكره

مظنش

عشان كده بيتمادى

وطول ما هتخافى على شعور الناس

مش هتقدرى تصححى غلط حد

وبالتالى هتلومى نفسك بس طول الوقت

انا باين انى خلصت كده

لا لسه

سيادتك لو سمحتى فوقى نفسك من الكلام دهه
مش عارفه تفرقى

ومش عارفه تحسى

انتى كائن حى وانسان

يعنى بتعرفى تحسى

وتفرقى بين اللى قولتيه كله

بلاش توهمى نفسك عشان حسيتى مره او حسستى نفسك بكده مره

انك كده علطول

مش كويس الايحاء السلبى ده

ومن حيث السفر

انا اعتذر

لما اقتل مرجانه هسافر معاكى

OlivE يقول...

The illusionist

//
هقتلك يا مرجانه
//
مبتعديش من هنا

OlivE يقول...

بالنسبه لباقى كلامك

انا مش ببين نفسى ضعيفه

بس ساعات لما بنفكر فى مواقف كتير بتمر بنحس انا الدنيا ملخبطه شويه ومحتاجه شويه ترتيب اوراق
فبالتالى محتاج تفكر فى كل اللى فات علشان تحدد الاولويات ...


كلام الناس
وجوده او عدمه مش بيفرق
وعدمه بيريح كتير اوى
بس دا ميلغيش اهم مناقشات وقرارات لازم من وجود ناس كتير فيها
ومش هتكمل الا بيهم ...

بالنسبه للخوف على شعور الناس
فدى حاجة ثابته جوايا ومش هتتغير وان كان فى ناس قدرت تنفى الشعور دا من جواها فدا مش بحبه
واحترامك للناس مهما كان فيهم دا مش شىء وحش والافضل اننا نقبل الناس على عيوبهم لاننا بنحبهم واحنا مش بايدنا مفاتيح تغيير الناس ولا اقدارهم معانا

//
لما اقتل مرجانه
//
بردوا مبتعديش من هنا .


منور
شكرا على ردك :)

The illusionist يقول...

اوكى

يبقى بلغيها بس

OlivE يقول...

حاضــــــــــــــــــــــــر