OLiVeTrEe

welcome to my Blog

آراء ... مسأله آراء


السلام عليكم

هو ليه كل حاجة فى الدنيا طعمهما اتغير والاحساس بيها اتبدل !!!

يعنى حتى شويه اكتئاب عايزين ندخل فيهم مش عارفين... الله مش عيب كدا !!!

هى كل الناس مالها كدا زهقانه وقرفانه ليه ومش عارفه تعمل حاجة صح
ولا انا بتهيألى ولا الناس بتضحك عليا طيب؟؟؟

دا انا حاسه انه ممكن الاقى جروب على الفيس توك او مدونه باسم

"" للمكتئبين فقط ومش عايزين حد بيبتسم فى المنطقه دى والا هو او هى حر كله يلزم الاكتئاب والعبس منك لها وليها""


والله انا عارفه ان الدنيا بقيت صعبه اوى حتى علي الشباب اللى حتى موصلش 20 سنه زهقان وبحس ياعينى ان الاكتئاب مسيطر عليهم

بس هو الحل ايه بالظبط ؟

اننا مثلا نعمل جروب ولا مدونه ولا اننا نقعد نشتكى طول الليل والنهار والبنى ادم هو هو مفيش حاجة هتتغير

ما يمكن العيب فينا قبل ما يكون العيب فى الدنيا او المواقف اللى بنمر بيها

ليه بقينا ضعاف حتى قدام نفسنا ليه الناس بقت تحب ترسم نفسها اوى حتى قدام نفسها

انتو متخيلين ان النفاق يصل الى ان كل واحد بقى ينافق نفسه قبل الناس, ايه اللى وصل الحال بينا لكدا؟؟؟

على فكره مش عيب اننا نحتاج للناس معانا بس الاهم من الاحتياج هو التفكير هو انا محتاج مين معايا وليه ؟؟

محتاج حد تفكيره كويس يساعدنى ويعلمنى اشوف الامور ازاى
ولا محتاج حد طيب وحنين يطبطب عليا وانا موجوع ويهون
ولا محتاج حد ذوى عقل يفكرلى ويوضحلى الدنيا
ولا محتاج ولا محتاج ولا محتاج

انا مقتنعه ميه فى الميه ان ضعفنا من جوانا اقوى ما فينا طيب ازاى؟
يكيفنى ويكفيك ويكفيكى انك فكرت مع نفسك وقدرت توصل لنقطه ضعفك
بدون ما تنافق نفسك مش دا بردوا يعتبر قوه مش ضعف...


لو حد عنده اقتراح ازاى الناس تقدر تخرج من اللى هى فيه ياريت يقوله فى موضوع عنده فى مدونته
او باى طريقه كانت اهم حاجة يوصل فكرته ووجه نظره
سنعود بعد قليل
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
عدنا


هتكلم شويه بقى عن الكليه والكام شهر اللى مالهم كدا مرخمين ليه كدا ومش حابين يعدوا واحنا مبسوطين فيهم

طيب حد يقولى بس المطلوب ايه اللى يتعمل بس علشان الواحد يقدر يمسك كتاب ويذاكر

ويحس انه مستمتع بالمذاكره وبأخر ترم فيكى يا كليه...

بدور على اسباب الفشل ( اسمحولى اقول فشل لان حاسه ان الحال بقى كدا فعلا معايا ) اللى وصلنا ليه
وان مخنيش الظن ان دا حال ناس كتير اوى حالك انت وحالك انتى وحال معظم اللى يمكن يكونوا صرحين شوي
ومش بيذاكروا فى الخفى كدا وقدام الناس ياعينى علينا وشويه هبقى اعيط بدل منهم

أنا
نفسى
أذاكر
بس
أزاى

ومحدش يقولى دى حاجة بتنبع منك انتى والمفروض انتى اللى تقررى ودا مستقبلك ومحدش هيفيدك فيه
لو حد ناوى يقولها يبقى بلاش ... اه انا بحب الفلسفه بس مش للدرجه دى :(

احنا رضينا بالكليه سنين بس انا جيت على الاخر ومبقتش مستحمله اى حاجة فيها او منها
فى اسباب شويه برافيت بسبب الصحاب
بس السبب العام والاهم انه مبقاش فيها حاجة تدعو للتفائل وحب الدراسه فيها وانا نفسى الاقى ليها حل بجد !!!


ربنا يهون


عايزه اسمع آراء
سوووووووو
سيتم فتح الكومنتس :)

سلام

8 تعليقات اجمد ناس:

Shimaa يقول...

\\هى كل الناس مالها كدا زهقانه وقرفانه ليه ومش عارفه تعمل حاجة صح\\


علشان كل حاجة حواليكي بقت تقرف ... تبقي مبسوطه ازاي قوليلي !!!!
انا عن نفسي مش طايقة انزل الكلية وكل يوم اتحجج بحاجات تافهه علشان منزلش
بقالي اسبوع اهه قاعده في بيتنا ... وياريتني بذاكر !!!!

بقيت اتجنب الناس متفهميش ليه يعني .... بس بقيت كائن لا يثق في الاختلاط بأي حد
حتى البيت بقيت منعزله كده ونفسي طول النهار ابقى نايمة
مش عايزة اشوف حد علشان مش عايزة اسمع اي حاجه من حد
كل حاجة حواليكي يابنتي تدعو الى الاكتئاب ... يعني هتكتئبي هتكتئبي مفيش مفر


والله يابنتي ما عارفة اقول ايه تاني ... بس بجد بقت حاجة لا تطاق يعني

morgana يقول...

/حتى علي الشباب اللى حتى موصلش 20 سنه /
ده علي اساس ان اللي عدي العشرين ده عدس مرحلة الشباب يعني
:(

أنا كان مالي أنا ومال النت ما انا كنت تمام ومبيجليش ايوتها اكتئبات
انما الواحد يدخل يقرا اكتئابكو يقوم يفكر في اكتئاب نفسه


/بس الاهم من الاحتياج هو التفكير هو انا محتاج مين معايا وليه ؟؟

/
وحتي لو عرفتي مين وليه
المهم متوفر ولا مش متوفر
:D


سيبك من الكليه بقي والكلام الفاضي ده
ما احنا محروق دمنا من يوم ما دخلناها
ثم ان خلاص هانت كلها شهرين بالكتير
الواحد لو ركز في كل ماده ساعه ع الصبح يوم الامتحان هيعدي ان شاء الله
:-P

بلا مزاكره بلا وجع دماغ :D


متقلقيش هتعدي ان شاء الله زيها زي اي سنه

سلطان الاسيوطي يقول...

اكيد ليه تعليق بس بعدين
كلها يوم الاتنين وكله هيبقي تمام

OlivE يقول...

ASI

//
انا عن نفسي مش طايقة انزل الكلية وكل يوم اتحجج بحاجات تافهه علشان منزلش
//
دى بقى بدايه الاكتئاب ان مكنش دخلتى فيه من بدرى حاولى تخرجى من المود بسرعه اوى اوى اوى اوى

//
بقالي اسبوع اهه قاعده في بيتنا ... وياريتني بذاكر !!!!
//
مالها قاعده البيت حلوه والله على الاقل هنترحم من المواصلات :((
بس مينفعش لازم تنزلى وتحضرى وتابعى

//
بس بقيت كائن لا يثق في الاختلاط بأي حد
حتى البيت بقيت منعزله كده ونفسي طول النهار ابقى نايمة
//
مش بقول اكتئاب :(

//
يعني هتكتئبي هتكتئبي مفيش مفر
//
إذن بالمرحله الاكتئاب نحن بادئون :))


//
والله يابنتي ما عارفة اقول ايه تاني ... بس بجد بقت حاجة لا تطاق يعني
//
تقولى ايه تانى
انتى كملتى عليا اساسا :((


بس بسرعه لازم اسامحك بعد اغنيه فيروز اللى عندك اللى تجنن دى :)


المهم انا كنت كتبت رد وبعدين النت عملها وفصل
اضطريت ارد تانى بقى بس رد مختلف شويتين :)

OlivE يقول...

morgana

//
ده علي اساس ان اللي عدي العشرين ده عدس مرحلة الشباب يعني
:(
//
بس على الاقل بقى مسئول اكتر من اللى لسه بيدرس ومش خلص
بقى مسئول انه يدور على شغل ويشيل هم نفسه وطبعا هنا بيظهر التعب والمئوليه اكتر ومنها الاكتئاب ينبع من بوقه انه مفيش شغل :((


//
أنا كان مالي أنا ومال النت ما انا كنت تمام ومبيجليش ايوتها اكتئبات
//
ايه بقى هتذلينا علشان رجعتى النت تانى يعنى :(

//
انما الواحد يدخل يقرا اكتئابكو يقوم يفكر في اكتئاب نفسه
//
طيب انا بعبر عن اللى عايزه اقوله بكلامى وباسلوبى مش بحط صور وخلاص p:
والكلام مش ليكى يا جاره :))


//
وحتي لو عرفتي مين وليه
المهم متوفر ولا مش متوفر
//
لا شاحح من السوق اليومين دول
وهنستوره قريب من بلاد الواك الواك


//
سيبك من الكليه بقي والكلام الفاضي ده
//
كلامى فاضى
بكره تجربى الاحساس الزباله دا


//
الواحد لو ركز في كل ماده ساعه ع الصبح يوم الامتحان هيعدي ان شاء الله
//
أفادكم الله يا اوختى


//
بلا مزاكره بلا وجع دماغ :D
//
انا بقول كدا
:((

//
متقلقيش هتعدي ان شاء الله زيها زي اي سنه
//
ان شاء الله خير
واحنا قدها اهون
وهنشرب اللبن P:

OlivE يقول...

سلطان الاسيوطي

//
اكيد ليه تعليق بس بعدين
//
حضرتك تشرف فى اى وقت باب البلوج مفتوح
خدونى فى غلطتى بقى وانى فتحت الكومنتس :)


//
كلها يوم الاتنين وكله هيبقي تمام
//
إن شاء الله كله يبقى تمام :)

morgana يقول...

/وهنشرب اللبن P:/
هع
كان زمان الكلام ده
دلوقتي ولا لبن ولا اي حاجه
وفي شيبسي وبيبسي وشيكولاته كل يوم
وكل الممنوعات
يلا خلينا نخلص بدري بدري

OlivE يقول...

morgana

//
وفي شيبسي وبيبسي وشيكولاته كل يوم
وكل الممنوعات
//
:((
:((
:((

//
يلا خلينا نخلص بدري بدري
//
ممممممممممممممم
لا دا انتى عايزه تروحى للدكتور تانى مش نخلص بدرى بدرى
ال نخلص ال
:))